Promyczki 27.05

Środa 27.05.2020 – Raz, dwa – rodzina na sto dwa!

„W mojej rodzinie” – masażyki

Siadamy za dzieckiem lub dzieci jedno za drugim, masujemy plecy osoby znajdującej się przed nami, wykonując gesty inspirowane wyliczanką autorstwa Dominiki Góry, po czym następuje zmiana kierunku:

W mojej rodzinie każdy chodzi inaczej:

tata tupie, dzieci uderzają delikatnie pełnymi dłońmi

mama stuka, stukają palcami wskazującymi w różne miejsca

brat biega, szybko poruszają po plecach dwoma palcami – wskazującym i środkowym

a siostra skacze. wykonują naprzemiennie uderzenia raz jedną, raz długą dłonią zaciśniętą w pięść

Babcia z dziadkiem chodzą tak… delikatnie dotykają linii kręgosłupa opuszkami palców wskazujących – od dołu do góry

A ty chodzisz jak? poruszają palcami w dowolny sposób, aż do zmiany kierunku

Rodzina to świetna drużyna (sł. Urszula Kozłowska) – zabawa paluszkowa

Dwie osoby stoją na przeciw siebie, wykonuję ruchy, gest do wierszyka:

Mama, tata, siostra, brat – układają dłonie naprzeciwko siebie, przykładają kciuki do siebie, a zgodnie z tekstem łączą po kolei palce wskazujące, środkowe, serdeczne, małe;

to mój dom, to mój świat. – tworzą „daszek” z dłoni nad głową;

Babcia, dziadek, kot i pies – układają dłonie naprzeciwko siebie, przykładają kciuki do siebie, a zgodnie z tekstem łączą po kolei palce wskazujące, środkowe, serdeczne, małe;

każdy tutaj ważny jest! – wykonują obrót dookoła własnej osi;

Na co dzień i od święta – wystawiają na bok najpierw prawą, potem lewą dłoń;

wypada zapamiętać, – stukają palcem wskazującym w czoło;

że świetna z nas drużyna, co zwie się rodzina! – przybijają „piątki”

Kto znajdzie klucze? – zabawa doskonaląca percepcję słuchową.

Dziecko zamyka oczy. Prowadzący spaceruje w pomieszczeniu i potrząsa pękiem kluczy. W pewnym momencie rusza nimi mocniej, po czym wkłada je w dowolnie wybrane miejsce (np. do skrzynki z klockami, do pudełka z zabawkami, do szuflady itp). Dzieci otwierają oczy i próbują odnaleźć klucze.

Mój dom rodzinny – praca plastyczno-techniczna.

Należy wydrukować (lub przerysować) szablon domku do wycięcia na kartkach z kolorowego bloku technicznego (najlepsze będą kolory pastelowe). Starsze dzieci samodzielnie wycinają kontury, młodszym pomagają rodzice. Na środku rysują okna, drzwi i ozdabiają front domu i dach w dowolny sposób, po czym odwracają arkusz na drugą stronę i wypełniają wnętrze (pomiędzy przerywanymi liniami) zgodnie z jedną z propozycji:

  1. rysują własną rodzinę kredkami lub pastelami olejnymi;

  2. przyklejają fotografię własnej rodziny.

Na sam koniec zaginają boczne skrzydła w miejscu przerywanych linii (aby dom stał) i paski tworzące dach, które sklejają za pomocą zakładki (część szablonu oznaczona kropkami)

Skan_20200527