Promyczki 26.03

 26.03 Dzień ekologa

Co trzeba robić, aby zostać dzielnym ekologiem?. To proste czynności, które mają duże znaczenie i które można wykonywać każdego dnia, np. oszczędzanie wody, gaszenie światła, podróżowanie rowerem zamiast samochodem.

Dzisiaj ogłaszam dzień ekologa.

1. Co robić ze śmieciami? – słuchanie wiersza, rozmowa kierowana.

„Przedstawienie”, M.Strzałkowska

W klasie wielkie poruszenie.

Występują dziś na scenie Ala, Ola, Ewa, Basia, Kuba, Kazio, Staś i Kasia…

– Na odpady nie ma rady.

Nie schowamy do szuflady gór odpadów oraz śmieci.

– Wiedzą o tym nawet dzieci!

Na odpady nie ma rady, lecz nie płaczmy,

bez przesady aby na to coś zaradzić trzeba z głową je gromadzić.

– Segregujmy je dokładnie zamiast wrzucać jak popadnie.

– I od dzisiaj śmiećmy z głową, nowocześnie, postępowo!

Czyś jest biedny, czy bogaty, kładź oddzielnie szkło i szmaty,

i przedmioty metalowe, i odpady plastikowe.

– Recyklingu dobre duszki prędko zrobią z puszek puszki,

buteleczki z buteleczek, pudełeczka z pudełeczek…

– A ze szmat, z makulatury – pism i książek całe góry!

– Niech się wreszcie normą stanie wtórne wykorzystywanie!

Jaś brwi zmarszczył, myśli, myśli…

– Kupmy koszyk na ogryzki!

Próbę recyklingu zróbmy i na jabłka je przeróbmy!

Dzieci odpowiadają na pytania: Co to znaczy śmiecić?, dlaczego trzeba segregować śmieci? Jakie materiały (śmieci) mozemy jeszcze raz wykorzystać? Jak to zrobić? Czy recyklingiem zajmują się dobre duszki, jeśli nie to kto? Do czego są potrzebne śmieciarki? Co się może stać, jeśli śmieciarki przestaną przyjeżdżać po śmieci?

 

2. Ekologiczna zabawka- zabawa kreatywna.

Zachęcam do stworzenia w domu zabawek, potworów lub instrumentów z materiałów odzyskanych np. rolek po papierze toaletowym, kuchennym, plastikowych butelek, guzików, opakowań tekturowych, sznurków, kawałków materiałów itp.

Czekam na wasze zdjęcia, aby stworzyć galerię na naszej stronie i FB.

potworZdjęcie pochodzi ze strony /mojedziecikreatywne.pl

3. Dbam o przyrodę! – zabawa dydaktyczna

Zachęcam dzieci i rodziców do wspólnej zabawy utrwalającej zasady segregowania śmieci. Należy przygotować „trzy kosze” (mogą to być pudełka w odpowiednich kolorach lub narysowane kształty koszy na śmieci) w kolorach przypisanych odpadom: czarny – mieszane, zielony – szkło, niebieski – papier, żółty – tworzywa sztuczne. Dzieci otrzymują zdjęcia lub ilustracje z odpadami do segregacji (np.wycięte z gazet, reklam marketów) i prawidłowo je grupują, np. po pięć sztuk każdego rodzaju. Po wspólnym wykonaniu zadania wprowadzamy zmiany, np. dzieci zamykają oczy, a prowadzący przekłada jeden lub więcej elementów tak, aby nie pasowały. Dzieci powinny te zmiany zauważyć i wskazać, a następnie przeliczyć zawartość koszy. Następnie  prosmy o dokończenie zdań: Dbam o przyrodę, ponieważ… Do niebieskiego pojemnika zawsze wrzucam…, a do zielonego – … Potrafię oszczędzać prąd, ponieważ… W lesie nigdy nie można… Najbardziej niebezpieczne dla przyrody są…

segregacja odpadów

unnamed