Promyczki 25.03

Nasza przyroda:

Przeprowadzamy proste ćwiczenie na obserwację przyrody. Najlepiej byłoby wyjść z dzieckiem na spacer, jednak w zaistniałej sytuacji ćwiczenie można wykonać w domu lub ogrodzie (jeżeli jest taka możliwość). Dziecko zastanawia się: Co to jest przyroda?, Czy tylko w lesie, w parku, zoo? Należy zwrócić uwagę na przyrodę najbliżej nas: to co otacza nasz dom, blok, na przyrodę w mieszkaniu (kwiaty w doniczkach itp). Następnie dziecko zamyka oczy i wsłuchuje się w dźwięki przyrody, np. przy otwartym oknie.

Kącik przyrody:

Zachęcam do utworzenia kącika przyrody w domu. W miarę możliwości można nauczyć dzieci dbania o rośliny w domu np. poprzez podlewanie (oczywiście pod kontrolą i za zgodą rodziców) lub ścieranie kurzu z liści.

Stwórzcie uprawę roślin. Wystarczy cebula, pojemnik z wodą. Należy tak dobrać wielkość cebuli i rozmiar naczynia, aby cebula opierała się na brzegach naczynia, a jedynie jej korzenie znajdowały się w jego wnętrzu. Do naczynia nalewamy wodę do takiego poziomu, aby korzenie cebuli były w niej zanurzone i ustawiamy naczynie na kuchennym parapecie. Pamiętajmy o systematycznym uzupełnianiu wody w naczyniu (zawsze tak, aby korzenie były zanurzone).
Już po kilku dniach z cebuli zacznie wyrastać szczypior, gotowy do ścinania.

Drugim sposobem na uprawę roślin są kiełki. Działają na nasz organizm jak zastrzyk energii ponieważ są bogatym źródłem składników pokarmowych i witamin. Nasiona lub zboża przeznaczone do kiełkowania (najlepiej kupić w sklepie ze zdrową żywością) umieścić w szklanym słoiku lub w specjalnej kiełkownicy. Hodowlę kiełków należy umieścić w widnym miejscu. Ziarno płucze się czystą wodą dwa razy dziennie, przy tym należy dokładnie odlewać wodę, aby nie zgniły (nasiona muszą być wilgotne, ale nie zamoczone). Po kilku dniach kiełki będą gotowe do spożycia. Nie należy mylić delikatnego puszku pojawiającego się na korzeniach z pleśnią, gdyż są to rozwijające się włośniki.

 

„Naśladuj mnie” – zabawa pantomimiczna w parach. należy stanąć na przeciwko siebie. jedna z osób zaczyna się poruszać a druga próbuje ją naśladować w lustrzanym odbiciu. Po wykonaniu zadania następuje zamiana ról.