Promyczki 22.05

Piątek 22.05.2020 – Moja mama czarodziejka

cf943087a57f9bfce4a0504cfee4cc6e

„Co dzień” – zabawa dźwiękonaśladowcza. Odczytujemy dziecku słowa rymowanki, mogą nauczyć się jej na pamięć. Dzieci ilustrują ją ruchem według własnego pomysłu, a w odpowiednich momentach wypowiadają wyrazy dźwiękonaśladowcze.

„Co dzień” (Gabriela Gąsienica)

Co dzień od samego rana, dla ciebie, mamusiu kochana,

bije moje serce – puk, puk, puk;

tupią moje nóżki – tup, tup, tup;

klaszczą moje rączki – klap, klap, klap;

wysyłam buziaka – cmok – ty go złap

„Moja mama czarodziejka” – słuchanie wiersza i rozmowa inspirowana jego treścią.

Czytamy fragment wiersza Teresy Błaszczyk. Następnie inicjujemy rozmowę:

  • Co robi dla nas mama?

  • Co możemy robić z mamą?

  • Co my robimy dla mamy?

  • Jak możemy się jej odwdzięczyć?

„Moja mama czarodziejka” (Teresa Błaszczyk)

(…) Kiedy kłopot mam z kolanem albo chory brzuszek,

katar, kaszel – to do mamy po ratunek ruszam.

Ona problem wnet usunie – taka moja mama!

Gdy utuli, czuwa przy mnie do samego rana.

Pyszne robi mi śniadania – są bułeczki, mleko.

Zawsze czyste mam ubrania i zabawa czeka,

a z patyczków, z kory brzozy, choćby było rano,

istne cuda dla mnie tworzysz, czarodziejko – mamo.

Zaś wieczorem mnie zabierasz w krainy baśniowe,

snujesz długie opowieści, bajki stare, nowe:

o księżniczkach, smokach, królach,

o dąbrowach, kniejach,

o zamczyskach i rycerzach, skarbach, czarodziejach.

Tyle pracy! Jak ty zdążysz? Nie pojmuję tego.

Jesteś, mamo, czarodziejką, czy moc dało… niebo? (…)

Jak cię kocham? – nie wypowiem, słów znam jeszcze mało,

powiem cicho: „Jak to dobrze, że ty jesteś, mamo!”.

Mama ma wiele twarzy – zabawa dydaktyczna, rozwój mowy

Wspólnie z dzieckiem oglądamy obrazki (z pliku↓) przedstawiające mamy wykonujące różne zawody. Dziecko wybiera dowolną ilustrację i nawiązując do przedstawionego na nim zawodu, opisuje swoją mamę, np. Moja mama troszczy się o naszego psa jak weterynarz / przypomina mi o myciu zębów jak dentysta / piecze tak pyszne ciasteczka jak cukiernik.

portret-czarodziejki-cz-2-pd-199-1589

Serce dla mamy – ćwiczenie spostrzegawczości i koncentracji.

Przedszkolaki otrzymują karty pracy (plik ↓) Ich zadaniem jest pokolorowanie obrazka według kodu. Dzieci mogą wykonać zadanie suchymi pastelami – wtedy każde pole zaznaczają odpowiednim kolorem, a następnie rozcierają palcem w obrębie wyznaczonych linii

serce-dla-mamy-pd-199-4283

 

Kwiaty dla mamy – zabawa muzyczno ruchowa

Na podłodze, przy pomocy szarfy lub hula-hop wyznaczamy miejsce – wazon. Dziecko otrzymuje kolorową chustę, zamienia się w kwiat i tańczy dowolnie do piosenki „Mama czarodziejka”. Kiedy muzyka milknie dziecko – kwiatek wskakuje do wazonu. Pauzę w piosence wyznacza rodzic.

  1. mama-czarodziejka-utwor-instrumentalny-pd-mp3-dostepny-od-0404-199-2028