Promyczki – 20.05

Środa 20.05.2020 – Mamo! zobacz!

ƒƒ Mamo, mamo, zobacz! – słuchanie opowiadania „Zobacz, mamo!” Magdaleny Ledwoń.

Króliczek namalował obrazek. „Jest taki piękny jak moja mama” – pomyślał i natychmiast postanowił pokazać go mamie. Zabrał malowidło ze stolika i pokicał do kuchni, gdzie mama przygotowywała na podwieczorek ciasto marchewkowe.

„Mamo, mamo zobacz! Ten obrazek namalowałem dla ciebie!” – krzyczał już z korytarza.

Mama odwróciła się i rzuciła okiem na dzieło synka. „Piękny – powiedziała – co się na nim znajduje?”

„Ogródek. Z kwiatami. Taki jak twój” – dopowiedział dumny ze swego dzieła króliczek. Królicza mama uśmiechnęła się. A Króliczek przypomniał sobie, że w ogrodzie, tuż obok kapusty, rosną piękne kwiaty, które mama zasadziła wiosną. Może z nich zrobić wspaniały bukiet. Wypadł z domu niczym strzała, zanim mama zdążyła kiwnąć głową, że zgadza się na jego wyjście na dwór. Po chwili Króliczek wpadł do kuchni niosąc pełne naręcza kwiatów.

„Mamo, mamo zobacz! Te kwiaty są dla ciebie”.

Mama odwróciła się do synka, a na jej twarzy widać było zmieszanie. Nie wiedziała, czy dziękować mu za prezent, czy nakrzyczeć na niego za błoto na dywanie, które przyniósł na łapkach z ogródka i za wyrwanie jej ulubionych konwalii, wprost z rabatki przed domem. Ale Króliczek, nie zwracając uwagi na minę mamusi, podbiegł do zlewu, napełnił wodą słoik, który mama włożyła do zmywarki i wcisnął do niego kwiaty.

„Mamo, mamo zobacz, jaki jestem szybki” zdążył jeszcze krzyknąć zanim wypadł z domu z powrotem na podwórko. A mama? A mama zobaczyła swoje ulubione kwiaty wciśnięte niedbale w brudny słoik po marynowanej marchewce z dzisiejszego obiadu, błoto z ogródka na podłodze, plamy z farb w przedpokoju, które spłynęły z Króliczkowego obrazka, gdy niósł go do kuchni. Nie mówiąc już o tym, że zobaczyła w pokoju synka rozrzucone na stoliku plakatówki i pędzle, a w ogrodzie podeptaną rabatkę z konwaliami.

„Króliczku, synku, zobacz!” – zawołała mama, gdy tylko otrząsnęła się z szoku.

„A co?” – synek strzygnął długimi uszami i nasłuchiwał z drugiego końca ogrodu.

„Pokażę ci, jaką zrobiłeś mi niespodziankę” – odpowiedziała mamusia.

A wy jak myślicie, czy ta niespodzianka sprawiła mamusi Króliczka radość?

Autor:Magdalena Ledwoń Ksiązka Nauczyciela, wyd. Nowa Era

ƒƒMiłe niespodzianki – rozmowa na podstawie wysłuchanego opowiadania.

Dzieci zastanawiają się, dlaczego mamusia nie ucieszyła się z niespodzianek przygotowanych dla niej przez synka. Próbują powiedzieć, co Króliczek powinien zrobić, żeby mama cieszyła się jednak z prezentu, który od niego dostała. Dzieci zastanawiają się, czy im też czasami zdarza się zrobić coś, co zamiast ucieszyć mamę, sprawia jej przykrość. Dzieci ustalają, dlaczego tak się dzieje (bo np. jesteśmy nieuważni, przysparzamy mamie pracy) i co należy wtedy zrobić (np. przeprosić, porozmawiać, przytulić się, pomóc w sprzątaniu).

ƒ

Czym zajmuje się w domu mama – rozwiązywanie zagadek słownych.

Dzieci słuchają zagadek słownych.  Zastanawiają się, jakie obowiązki wykonuje w domu mama i w których obowiązkach mogą jej pomóc. Przykładowe zagadki:

  • I mama i pralka mocno się natrudzą, gdy synek lub córka bardzo się ubrudzą. (pranie)

  • Głośna maszyna sunie po dywanie, i już żaden śmieć, na nim nie zostanie. (odkurzanie)

  • Ogień pod garnkiem płonie, bucha z niego para, same pyszne dania będziemy jeść zaraz. (gotowanie)

  • Żeby koszulka zmarszczek nie miała, moja mamusia ją… (uprasowała)

  • „Każda rzecz ma swoje miejsce” – mama to powtarza. Więc pozbieraj swe zabawki I się nie obrażaj!. (sprzątanie)

  • Bierze kąpiel filiżanka, biorą też talerze. Po obiedzie wielki garnek także kąpiel bierze. (zmywanie naczyń)

Autor:Magdalena Ledwoń Książka Nauczyciela, wyd. Nowa Era, ZDJĘCIA: Internet

Karta pracy, Czterolatki, s.18-20, cz.4