Dzień kosmosu

Światowy Dzień Kosmosu obchodzimy 21 maja. Celem obchodów Dnia Kosmosu, ustanowionego z inicjatywy amerykańskich astronautów, jest upamiętnienie wydarzeń, związanych z badaniami przestrzeni kosmicznej i zainspirowanie naukowców do dalszej pracy. Dzień ma też zachęcać zwykłych ludzi do zgłębiania tajemnic wszechświata. Pierwszym człowiekiem, który stanął na Księżycu, był Neil Armstrong (w lipcu 1969 roku), dowódca Apollo 11.1969_07_21-buzz-aldrin-ksiezyc-001

 

Zapraszamy do rakiety (Magdalena Wójcik) – dzieci recytują wiersz. Na hasło Pięć, odliczają od 5 do 1, start!

Zapraszamy do rakiety,

niepotrzebne są bilety!

Jeśli podróż odbyć chcesz,

co masz robić, dobrze wiesz.

Na wyprawę poczuj chęć!

Powiedz liczbę: pięć!

 

Ciekawostka:

Dlaczego rakieta lata? W balonie znajduje się powietrze, które bardzo szybko ucieka, gdy puszczamy niezawiązany balon. To uciekające w dół z dużą siłą powietrze uruchamia siłę, która wypycha balon do góry. Czyli jedna siła sprawia, że powietrze z dużą prędkością leci w dół, a druga, że balon się unosi. To zjawisko zostało wykorzystane m.in. w konstrukcji rakiet i samolotów odrzutowych.

 

„Kosmiczna wycieczka” – zabawa logopedyczna usprawniająca język. Recytujemy wierszyk, a dzieci ilustrują go, wykonując odpowiednie ćwiczenia.
Kosmiczna wycieczka (Magdalena Wójcik)
Po całej buzi rakieta lata, (zataczanie dużych kółek po zębach górnych, policzkach i zębach dolnych)

brud cały z ząbków dzielnie wymiata.

Teraz do nieba szybko startuje (pionizowanie języka i przesuwanie do przodu i do tyłu po podniebieniu)

i złote gwiazdki na nim maluje. (dociskanie czubkiem języka podniebienia górnego)

Wokół planety robi kółeczka, (zataczanie językiem kółek po wewnętrznej stronie jednego policzka)

bardzo pasuje jej ta wycieczka. (zataczanie kółek po drugim policzku)

Na koniec liczy wszystkie gwiazdeczki, (dotykanie językiem po kolei zębów górnych)

czy nie zgubiły się w czasie wycieczki. (dotykanie językiem po kolei zębów dolnych)

 

W kosmosie – praca plastyczna. Mozna zainspirować się obrazkiem w pliku: moja-przygoda-w-kosmosie-pd-187-8545

  • Należy zacząć od namalowania niebieskiego tła (aby podczas dalszych czynności zdążyło wyschnąć).

  • Następnie każde dziecko rysuje czarnym markerem rakietę (można najpierw naszkicować ją ołówkiem i dopiero później poprawić markerem).

  • Kiedy rakieta jest już gotowa, dziecko ją wycina.

  • W dalszej kolejności dziecko wycina z żółtego papieru kształt księżyca.

  • Kolejnym krokiem jest ułożenie kompozycji z wyciętych elementów na płaszczyźnie niebieskiego tła i przyklejenie ich.

  • Dopełnieniem kompozycji będą gwiazdy. Do ich zrobienia zostaną wykorzystane zakrętki z kleju i markerów (różnej wielkości). Dzieci maczają je w żółtej farbie i odciskają na kartce. Obserwują kontrast między czarno-białą rakietą a kolorowym tłem oraz między barwami ciepłymi i zimnymi.

  • Aby ożywić kompozycję, należy wprowadzić inne kolory, np. czerwony, fioletowy, biały. Można do tego użyć drewnianej końcówki pędzla lub ołówka – uzyska się w ten sposób ciekawszy efekt

PICT0185

Kosmos (sł. Natalia Łasocha)
Kosmos jest ogromny i wciąż niezbadany, ale osiem planet bardzo dobrze znamy.

One nieprzerwanie krążą wokół Słońca. A Słońce to gwiazda, jasna i gorąca.

Merkury jest najmniejszy i krąży powoli.

Wenus, widoczna z daleka, to najgorętsza planeta.

Ziemia –to tu mieszkamy, na niej powstało życie.

Mars jest w kolorach czerwieni, sporo tu skał i kamieni.

Jowisz z wszystkich największy, z Wielką Czerwoną Plamą.

Saturn ma siedem pierścieni, barwami toffi się mieni.

Uran, błękitna kula, jakby mgłą otoczona.

Neptun na końcu wiruje, tu zimno nie ustępuje.

 

 

Karty pracy i ilustracje z podpisami, mogą pomóc w nauce czytania:

kosmos-cz-2-pd-211-1754 – ilustracje z podpisami

w-kosmosie-pd-211-1347 – karta pracy (matematyczna)